BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, March 27, 2010

APA ERTI SEBUAH PERPISAHAN??

aku menyoal diriku,apa erti sebuah perpisahan pada ku?? kawan2 lain sibuk nak buat majlis perpisahan la,nak ambil gambar kenangan la,nak sedih2 la..tapi ade ke semua tu bagi aku..aku tak merasa pun,sekalipun aku cuba,hipokrit semata2..dalam hidupku,perpisahan itu sering kali terjadi,dan bukan sikap ku untuk meratapi sebuah perpisahan,dan bila berpisah aku susah untuk contact sape2 pun yang aku dan tinggalkan..

tapi kali ini,lain benar aku rasa..pilu nya..
hari ini kuliah terakhir ku..hari ini mungkin kali terakhir aku akn tengok abang aku..pandangan yang bagi semangat pada ku..
tapi,kuliah math dye takde,kuliah kimia tengahhari tu pun dia takde..
aku jadi pilu tiba2..airmata ni rasa nak keluar deras jew..aku tahan dan terus tahan samapi kuliah habis..
tapi kadang2 menitis jua tanpa dapat ku hindari..cepat2 ku hapuskannya..
kenapa agaknya jiwa ini seolah2 tak mahu merasai perpisahan ini,,dari semalam aku dah mind set,yang hari ini terakhir kali nya aku melihat dye..
aku ingin mengutip setiap semangat dari senyum nya,senyum seorang abang yang kasih nya belum pernah ku rasa sebelum ini..
tapi dia tak ada..entah kenapa,mudah benar tangisku saat ini..aku betul2 tahan tangisku dari berderai..

habis aje kuliah,aku menghampiri shad,tanya pasal abangku,rupanya dari pagi lagi dye tak ke kelas..
aku diam,sembunyikan hiba..cepat2 aku melangkah ke bilik,tidak tertahan rasa nya air mata ini..
hingga menitis jua di perjalanan,ada teman yang menegur,aku sekadar menggeleng..
sampai di bilik,aku terus menangis,tak sembunyi sikit pun..
jika sebelum ni,aku cuba sembunyikan tangis ku dari roommate ku,tapi kali ini tidak..
aku menangis sepuas hati,sedu ku biar mereka dengar,aku sudah tidak cukup kuat untuk sembunyikan tangisan ini..
pilu,entah la kenapa..
aku ngadu pada farah,aku harap farah boleh nasihatkan dia,dan suruh dia datang kuliah terakhir petang ni..

aku menangis lebih setengah jam,tanpa henti,bengkak mataku..
hati ku terus hiba..
farah janji nak tanya dye,kenapa tak datang kelas,
dalam nak tunggu tu,aku terlelap seketika,sekejap cuma..
tapi itu dah cukup bagus untuk menanmpakkan mataku bengkak..
ala kenapa aku tertidur,malu aku kawan2 tengok mata ku..
aku cuma tersedar bila dapat mesg dari farah..

bergegas aku ke kuliah,kerana kat farah,dye janji akn datang kelas..
aku awal ke kuliah hari itu..
tangisku tak mampu aku sembunyikan,ada yang menegur,aku sekadar menggeleng..

sepanjang kuliah,tangisku sering pecah,cepat2 ku sapu nya..
cuba ketawa dengan yang lain..

hmm terlintas di hati,dia perasan ke aku menangis? kalaw dye perasan risawkan akan gundah seorang adik? atau apakah yang dye rasa? menyampah kah dengan sikap hipokritku? rasa benci kah dye padaku? jika benar ya ALLAH,sembunyikan tangisku dari nya..

pulang kelas,aku terus tidur..pertanyaan roommate ku tentang sikapku hari itupun,aku biarkan sepi..
aku mahu tidur,mahu lari dari semua ini..
niat ku biar aku tidur sampai lepas isyak,puas hati ku nanti..
tapi lenaku terganggu tika maghrib itu..
sayup2 ku dengar azan dari dye..
sayup2 hatiku cuba memadamkan kesedihan ini..
aku masih mamai,belum sedar untuk benar2 perasan akan kesedihan yang hadir..
tiba2 aku di kejutkan,bagai mimpi azan itu hadir..
bila aku sedar dah tak ade azan,sedihnya juga sepi..

malam itu kelaspun aku tak pergi,
gundah hati ini seolah2 mematikan semangatku untuk study..
aku sendiri tak suka perasaan ini..
tapi ini lah kenyataannya,aku rindukan dia,rindu seorang abang..

mungkin apa yang aku rasa ini,orang lain akan rasa melampau2,
mungkin ada yang menduga aku jatuh hati padanya..
TIDAK!!! sungguh LILLAHHI TAA'LA..
kasihku padanya,kasih pada seorang abang..
aku sebelum ini yang tak pernah tak di dampingi lelaki,rasa janggal plak bila aku cuba mujahadah tinggalkan semua kawan lelaki ku,termasuk dia..
rasa sowang2..

kebetulan saat ini,dye lah lelaki yang paling ku sayang..
jadi pilu sebuah perpisahan itu,lebih padanya..
memang sukar hatiku untuk berpisah dengan orang yang aku dah sayang..

tak sangka,dalam ramai2 lelaki yang aku kenal kat matrik ni,
dye yang aku risaw untuk berpisah di akhirnya..
padahal,aku pernah kenal lagi lama dengan lelaki lain,
pernah sayang lelaki lain lebih dari aku menyayangi dye,
malah hubungan aku dengan sesetengah lelaki tu lagi istimewa dari hubungan adik abang ini..
tapi mengapa di akhirnya,perpisahan ini yang aku tangiskan??
sedangkan perpisahan yang lain2 nya sedikit pun tak terkesan di hati..

aku kenalnya untuk kenal ALLAH,
aku menjauhinya untuk mencari redha ALLAH..
aku harap kasihnya aku pada dye, seorang abang takkan pudar,
dan kasihnya dye pada seorang adik takkan hilang..
sungguh umur kami hanya berbeza bulan,
tapi ku rasakan dye jauh lagi dewasa dariku,
kerana itu aku berjanji,
kasih ini takkan berganti dari kasih seorang abang,
takkan pula ku cemari..

jadi,apa erti sebuah perpisahan padaku kini?
hmmmmm pilu,hiba,pedih dan kecewa..

3 comments:

  1. masya'Allah....nyesal ana x dtg kuliah, bkn sengaja ana buat mcm tu tp astaghfirullah ad kekangan....asif jiddan, ana tdo kul 4.30 mlm tu, ana bgun subuh ok2 jer, lpas subuh ana x tdo, tp somehow ana xtau camner, ana terlelap, bukan lelap yg kejap tp agak lama....astaghfirulllah...ana nyesal....xpe2 enti, enti adik yg ana hoormati, yg ana alhamdulillah bersyukur adnya enti....alhamdulillah, usah dtangisi pemergian ini, ssungguhnya pemergian ini adlah pemergian yg diredhai, n djanjikan Allah....insya'Allah....just be happy, insya'Allah kat IPT nnti enti jumpa, seseorg sbgai peganti ana, n farah, tp farah mungkin tiada pengantinya....innsya'Allah...(^,^)

    ReplyDelete
  2. ya ALLAH,entah kenapa gembira hati ku bila setiap kali amirul hakimi komen pada blog atau pun facebook ku..bahagia nya,terasa kasih dari seorang abang
    ya ALLAH kasih ini LILLAH HI TAA'LA
    aku menyayangnya keranaMU
    aku mengasihinya kerana cintaMU
    aku jauhinyademi redhaMU

    ReplyDelete